Az X-BIKE jóvoltából két napos Wilbers futómű teszten vehettem részt a Pannónia ringen.
A Wilbers-et az a Frank Müller képviselte Németországból, aki többek között Jörg Tauechert 2001-es Supersport világbajnok futómű-specialistájaként dolgozott.
Összesen 8 olyan versenyző volt ott, akinek Wilbers futóművel szerelt motorja van. Ugyanis ez volt a meghívás kritériuma.
A program reggel 8-kor kezdődött a Ringen. Rövid bemutatkozás és beszélgetés után bele is fogtunk az elméletbe. Először adatlapokat kaptunk, amire mindenkinek fel kellett írnia a motorjával kapcsolatos alapadatokat. Ezután Frank egyenként végigment a négy motoron, megmérte és ha szükséges volt beállította a statikus és a dinamikus rugóutakat. (az első és hátsó futómű motoros és motoros nélküli rugóösszeülése milliméterben)
Ezután következtek a csillapítások: előbb elől, majd hátul. Frank elmondta, hogy a nyomó fokozat csillapítását sokkal nehezebb beállítani menet közbeni kipróbálás nélkül, csak gyakorlattal lehet elkülöníteni az érzést, hogy a villa lenyomásakor a rugó, vagy a csillapítás fejti-e ki az ellenállást. A húzófokozati csillapítás beállítása könnyebb, szemmel könnyen látni, hogy milyen sebességgel “jön vissza” a teleszkóp. Hasonlóan néztük végig és nyomkodtuk mi is a hátsó rugóstagjainkat, hogy megpróbáljunk ráérezni a dologra.
Az így kapott alapbeállítások pontos feljegyzése után jött a puding próbája. Délutántól egy két órás hosszú távú verseny indult a pályán lévő német csapat rendezésében. Itt próbáltuk ki a beállításokat. Párokban indultunk, de nem a köridők hajszolása volt a cél, hanem hogy 6 körönként váltva, finomítsunk a beállításunkon és próbáljuk megérezni milyen változtatás, milyen hatással van a motor viselkedésére. A délután maradék idejében folytattuk a puhatolózást pályazárásig. Este fürdőzés, majd vacsora, ahol különleges sztorikat is hallhattunk IDM-es és Supersport VB-s versenyekről, további elméleti tudnivaló mellett a futóműállításról.
A második nap ki-ki más irányba indult. Valaki további csillapítási beállításokat próbált ki, én a vázgeometrián kezdtem változtatni. Frank azt is elmagyarázta, hogy az egyesek által egyenértékűnek kezelt villabeeresztés és a motor hátuljának kiemelése miben különbözik egymástól. Emellett esett szó arról is, hogy a külső hőmérsékletet miként kell figyelembe venni a futómű állításakor.
Délutánra ismét versenyt rendeztek, de ezúttal 10 körös sprintverseny volt. Ketten indultunk a Wilbers-es csapatból. A dobogó két felső fokán végeztünk. Frank gratulált és a jól végzett munka után a bécsi reptér felé vette az irányt. Mi pedig haza.
Azóta egy komplett versenyhétvége is áll már mögöttem, ahol máris tudtam hasznosítani a megszerzett tudást. Természetesen ennyi idő alatt profi nem lesz az ember, de mindenképp egy jó alapot kaptunk a továbblépéshez. Bízom benne, hogy jövőre is lesz hasonló! Köszönet a lehetőségért!
X-BIKE: Igen, lesz jövőre is Wilbers nap! Érdeklődni az X-Bike boltokban lehet!
www.x-bike.hu T: 1-405-66-53
További információért kérjük lépj kapcsolatba az X-Bike-kal!