BMW K1600GT teszt, beépített Wilbers rugóstagokkal.
Szöveg: Oncsik Zoltán, Superbike magazin
Nem csak a sportmotorok futóművét érdemes optimalizálni ugyanis a biztonság
és a kényelem egy túrán sem elhanyagolható előnyt jelent! A BMW legnagyobb
cirkálóját a K1600GT fésülték át a Wilbers fiúk, amiben az a legnagyobb
okosság, hogy eddig elektromos futóművel szerelt motorba senki nem tudott
belenyúlni. Mostantól már ez sem tabu. A kérdés vajon jobb lett a csatahajó?
Amikor eldöntöd végre, hogy a futóművedet magadhoz hangolod, akkor jársz a
legjobban, ha mindezt egy szakemberre bízod. Olyanra aki ismeri az utat az
erdőben, egyedül ugyanis nagy valószínűséggel eltévedsz. Jó tudni ez a
változtatás nem csak sportmotoron lehet fontos, de még a túragépeken is.
Amikor hétvégén kénytelen vagy a teljes menetfelszerelés mellet az asszonyt
is magaddal vinni, akinek láthatóan nagyobb a kofferja mint a motorodé (vagy
a 20 éves szeretődé) az első kanyarban ismét elgondolkozol, vajon jó ötlet
volt ez az utazás?
Ráadásul ha szereted a kicsit lendületesebb stílust, akkor már tényleg
érdemes elgondolkodni a futómű átalakításán. Normál körülmények közt a gyári
holmi is megállja a helyét, de hamar eléri a határait. A futómű guruk épp
ezért személyre szabott rugókkal és sokkal finomabb csillapítással
operálnak. Létezik más módszer is ezek a progresszív rugók, ami a terhelés
függvényében egyre jobban bekeményedik, viszont normál állásban finomabban
reagálnak, ez a legolcsóbb megoldás.
A BMW K 1600 GT esetében más a szitu! A gyári ESA elektonika megmarad, a
rugó és a csillapítás helyét viszont egy komplett Wilbers cucc váltotta le.
A kipróbált motor futóműve nem csak azért lett átalakítva, hogy jobb legyen
az eredetinél, de itt fő szempont a magasság megváltoztatás volt.
Valószínűleg egy alacsonyra sikeredett Német polgártárs lába nem ért le a
cuccról, de nem akart lemondani a K1600GT által nyújtott élvezetről, ezen
apró fogyatékossága miatt!
Amikor átvettem a motort Wilberséknél mondta is a kolléga, hogy képes leérni
a közép sztender a leültetés miatt (a Wilbers ajánlata szerint legjobb ha
le is szereli az ember!)! Ha így van, akkor egy rögtönzött bemutatóval le is
ellenőriztem mindjárt ott az ajtóban lévő szűk helyen fordulva körbe-körbe
néhányat a rettenetesen nagy géppel, úgy ahogy tanultam az eltolásos
módszert a BMW-vezetéstechnika tréningen. Mindezt persze hangos lábtartó
karistolás kíséretében képzeld el! Az ürgének, vagy nevezzük inkább
Jürgennek, arcára fagyott a mosoly. Borsay Szabi nyugtatgatta a
fiatalembert, ne aggódjon ez a foglalkozása a srácnak, nem fogja földhöz
verni a vasat! Letörölte az izzadság cseppeket a homlokáról és bizonytalan,
vagy inkább kényszeredett mosollyal az arcán, utamra engedett! Még jó, hogy
a lendületesebb manővereket nem látta, mert így sem volt biztos benne vajon
egy darabban hozom vissza a nem kis értéket képviselő motort?
A nagy súly és a még nagyobb erő, igen csak próbára teszi egy motor
futóművét, a K1600GT esetében pedig mindkettőből akad nem kevés.
Amikor teszteltem a gyári vasat némi hullámzást lehetett tapasztalni,
miközben sportosan terelgettem a Szigetszentmiklósi Tesco perkolójából
kialakított versenypályán a helyi biztonsági őrök legnagyobb örömére.
Jól fordult, de határozottan pumpált kigyorsításon, valószínűleg a
csillapítás nem bírt megbirkózni a motor súlyának tehetetlenségével!
Az ESA rendszer azonban segített a dolgon, de egy idő után viszont már ez
sem jelentett megoldást, ugyanis egyre jobban belelendűltem a dologba.
Ugyanez a helyzet a befelé kanyarodáskor is, pedig ez a futómű rendszer nem
tud összeülni. Ennek ellenére hintázni tud féktávon. Persze nem erre lett
kitalálva, de ha már úgy megy, mint egy versenymotor és úgy is lassít, akkor
nem baj ám, ha tud úgy is fordulni is! Nem igaz?
A Wiberses gép alacsonyabbra tette a szabad magasságot, ezért a monumentális
motor ennek a változásnak köszönhetően sokkal barátságosabb érzést keltett
bennem. Ez különösen a nagyon lassú városi poroszkálás közben volt szembe
ötlő. Kevésbé volt “billegális”
az autók közti manőverezés közben, az már csak a hab a tortán, hogy ha le
kellet tenni a lábam, akkor az le is ért, végre már nekem is! Ez egy plusz
kellemes feelinget adott, különösen ismerve a motor súlyát.
Ezzel a vassal, így bevállalnám a BMW vezetéstechnikai tréninget, mert tuti,
hogy a legszűkebb feladat sem lenne vele megoldhatatlan. Ebben tényleg
sokkal jobb lett, mint a gyári.
Alap beállításon vagyis normál fokozatban is feszesebb a cucc ezért nem
érdemes egyedül poroszkálva sport fokozatba tenni, még kanyargós úton sem!
Esetleg talán akkor tenném át, ha véletlenül versenyeznem kellene vele, mert
mondjuk megkergetne egy kék lámpás boxermotoros.
Egy kövér gáz az autópályán és sosem találkozunk, de ha ez egy szerpentinen
jönne össze, akkor ám legyen, kapcsolnék egyet.
Viszont, ugyanezt a nyugodt stabilitást szeretnénk élvezni a teljes
menetfelszereléssel együtt is, akkor érdemes a teljes terhelésre kitalált
fokozatba áttenni a WESA rendszert nem elírás, ugyanis ennek a futóműnek ezt
a nevet adták (WILBERS ESA)!
Mivel, hogy neve van a gyereknek ez előre vetíti a jövőt! Az olyan modellek
melyek gyárilag nem elektronikus futóművel készülnek, a Wilbers elkészíti
hozzá ezt a rendszert. A Wilbers és a BMW közti titkos paktum valószínűleg
azért jött létre, mert a BMW-s versenycsapat és a Wilbers szorosan együtt
működik! Így a BMW profitál hihetetlenül jó eredményeket produkáló
csapatból, például pont akkor érkeztünk meg amikor kipakolt az IDM-es BMW
különítmény, vagy öt darab BMW S 1000RR-t, amivel elhozták az első és a
második helyet, de még a velük motorozó lány sem ment rosszul, pontot
szerezve az IDM-ben! Na ez a nemsemmi mondanánk itthon erre (Mondjuk a lány
inkább egy fiúra hasonlít)! Viszont a németek ilyen eredmények láttán
valószínűleg keveset fognak hezitálni, milyen sport motort vásároljanak
maguknak. A Wilberszék pedig egy a BMW-hez hasonló rendszert tudnak
bepakolni akár egy sportmotorba is, ugyanis a Ducati Panigale bizonyítja, ez
lesz a jövő! Szóval jól jár mindenki ezen az együttműködésen!
A BMW K1600GT tervezésekor mindezek mellett a négysebességű stabilitás
elérése lényeges szempont, mivel mégis csak egy túramotorról lenne szó nem
egy kanyarvadászról. A Leültetés ezen a területen is hasznosnak bizonyult
(bár utálom ezt leírni, mert mindenki csak ezt tudja mondani), olyan, mint ha
sínen menne! Mi legalább le is fényképeztük miközben sínen megy! A
stabilitás egyértelműen jobb, nem véletlenül építik a sportkocsikat is
alacsonyra.
Egy ilyen komplett rendszer nem egy olcsó mulatság, de úgy gondolom a BMW
K1600GT sem az, így aki ilyen motort szeretne, nem fogja sajnálni a pénzt
arra, hogy a motorja még használhatóbb legyen! Persze inkább így mondom,
hogy mindenki értse! Ha van annyi lóvéd hogy kiszard a BMW árát, ne legyél
tróger és vedd meg hozzá az elérhető legjobb futóművet! Ha pedig nem nőttél
meg rendesen nem kérdés mi a megoldás, nem egy gólyaláb.
További modellekkel, információkkal kapcsolatban érdeklődj e-mailben, vagy telefonon az X-Bike-nál.
További információért kérjük lépj kapcsolatba az X-Bike-kal!